Keksin eilen itselleni uuden tittelin "uusioneuloja". Olenhan myös uusioneiti, äitini mukaan en voi olla neiti, kun olen ollut naimisissa, joten olen kierrätyskamaa... Ja jos olen pitänyt yli 10 vuotta neulomistaukoa, niin taidan nyt olla myös uusioneuloja. :-)

Mutta niihin ongelmiin. Aloin eilen neulomaan pipoa suureen pipovaihtoon, oli suuret suunnitelmat. Kahta lankaa tai itse asiassa kolmeakin, raidan tapainen yms. Mutta langat ovat eri paksusia. Joten tein eilen eri kokoisilla puikoilla koetilkkuja. Neuloin, mittasin, laskin, kiroilin. Ammattilaiselta tämä olisi sujunut varmasti tosi helposti ja nopeasti, mä vietin asian parissa tunti tolkulla. Hauskin puoli asiassa oli se, että sain mitata kaikki puikkoni ja tehtyä taulukon niistä. Nyt tiedän mitä puikkoja ja virkkuukoukkuja mulla on. Mutta kun tunne on, hemputti, kuin jollain aloittelijalla. Varsinkin, kun mun nyt pitää purkaa se pipon alku jota eilen sain aloitetuksi. Ei tullut uusioneulojan mieleen, että jos neuloo suoraa neuletta, niin alareuna rullautuu :-( Olisikohan pitänyt tehdä helmineuletta niinkuin ohjeessa oli? PAH! Tänään sitten uusi yritys. Mutta suunnitelmistani en luovu, en vaihda lankaa tms. Ja jokaisen neuleen myötä minä olen aina vähemmän uusioneuloja ja siirryn aina pikkaisen kohti oikeaa neulojaa!

Ja sitten tautitilanne: nuha helpottaa, kurkusta löytyy kipua, yskää jonkin verran.

Lopuksi kevennettyä ruokavaliota suosittava resepti:

1 litra vettä, kiehauta
4 dl ruis- tai ohrahiutaleita, lisää
Keitä kunnes kypsää
Lisää 2 isoa omenaa raastettuna
Lisää 2 tl kanelia

Syö haaleana tai kylmänä